Závěsné dráhy (ZD) pro důlní prostředí

 

Závěsné dráhy (ZD) tradičně představují klíčový výrobní program naší firmy. Tyto systémy jsou navrženy pro použití i v náročném prostředí hlubinných dolů, kde panuje nebezpečí výbuchu metanu a/nebo uhelného prachu.

 

Popis a funkce


Trať závěsné dráhy je tvořena vzájemně spojenými sekcemi. Po jejich zavěšení vytvářejí souvislou dráhu, která umožňuje závěsnou dopravu materiálu a osob v podzemí. K pohonu se využívají důlní vrátky, závěsné lokomotivy, manipulátory, nosné vozíky, kabiny a další schválené trakční, zvedací a dopravní prostředky.

Jednotlivá sekce tratě je svařenec, který se skládá z nosného profilu, prvků pro zavěšení a vzájemné spojení sekcí, a prvků sloužících ke kotvení celé tratě.

Požadavky a technické parametry


Trať ZD, a potažmo každá její sekce, musí splňovat přísné požadavky. Mezi nejdůležitější parametry patří:

  • Nosnost při vodorovném uložení i v úklonech.

  • Přípustné rádiusy pro zatáčení v horizontálním i vertikálním směru.

  • Kvalita použitých materiálů a povrchových úprav.

Různé typy vyráběných tratí ZD se odlišují zejména provedením a velikostí zavěšovacích a spojovacích prvků, z čehož vyplývají i jejich rozdílné nosnosti.

 

Inovace a výkon


V reakci na neustálý tlak zákazníků na zvyšování nosnosti ZD se nám podařilo vyvinout trať, která umožňuje přepravovat náklad o hmotnosti až 42 000 kg.

Detail spojů sekcí tratě

 

Pevný spoj sekcí

Pevný spoj sekcí

Pohyblivý spoj sekcí

Pohyblivý spoj sekcí

Doplňkové prvky - kotvení a zavěšování


Pro bezpečný provoz je nutné sekce tratě zavěšovat a stabilizovat. Do produktového portfolia firmy proto patří také doplňkové výrobky, jako je kotvení a závěsné šrouby.

 

Kotvení tratě


Kotvení zajišťuje stabilizaci tratě jak ve vodorovných směrech, tak i ve svislých úklonech, a to v přímých úsecích i v zatáčkách.
 

Upevnění

Kotvení se připojuje k kotvicím prvkům přivařeným přímo k nosnému profilu sekce.

Provedení

Dodává se v provedení křížovém nebo jednoduchém. Volba provedení závisí na velikosti úklonu, ve kterém má být dráha provozována.

Nosný prvek

Jako nosný prvek kotvení se nejčastěji používá řetěz 14x50 s nezbytnými napínacími šrouby pro přesné seřízení a fixaci.